maandag 18 september 2017

Filipenzen 1: 3-6

Ik dank mijn God telkens wanneer ik aan u denk. In elk gebed van mij voor u allen, bid ik altijd met blijdschap, vanwege uw gemeenschap aan het Evangelie, van de eerste dag af tot nu toe. Ik vertrouw erop dat Hij die in u een goed werk begonnen is, dit zal voltooien tot op de dag van Jezus Christus. Filipenzen 1: 3-6


Wat een liefde heeft Paulus voor deze gemeente. Ze is voortdurend in zijn gedachten en gebeden. En dat is ook niet gek als je bedenkt wat ze allemaal met elkaar meegemaakt hebben 'van die eerste dag af'! Je kunt het hele verhaal in Handelingen 16 lezen. Het is het verhaal van het visioen dat Paulus zag, hoe Lydia tot geloof kwam, hoe een slavinnetje bevrijd werd van een waarzeggende geest en hoe Paulus en Silas daardoor in de gevangenis terecht kwamen en midden in de nacht een lofzang zongen, van de aardbeving en van de cipier die tot geloof kwam.
Dat is waar Paulus aan denkt wanneer hij begint aan deze brief. En blijkbaar is deze gemeente gegroeid en volwassen geworden en zijn ze trouw gebleven aan het Evangelie. Daaraan terugdenkend spreekt Paulus zijn vertrouwen uit in God, die dit goede werk begonnen is, dat Hij er ook mee door zal gaan tot de dag dat Jezus terug komt.

Dit laatste vers gebruiken we vaak en makkelijk, te pas en waarschijnlijk ook te onpas. Eigenlijk ben ik een beetje aan het zoeken naar het gebruik van 'losse' teksten en ben er wat voorzichtiger mee geworden dan voorheen. Wat overigens de rijke inhoud uit deze tekst niet minder maakt.
Voor Paulus leidt het geen twijfel dat het Gods werk is van begin tot eind. God was daar in Filippi al bezig voordat Paulus een visioen kreeg en Hij zou verder gegaan met deze gemeente, ook als Paulus er niet meer was. En dat wist hij. En zijn vreugde en dankbaarheid namen er door toe.

Maar er is ook een andere kant. Volgens mij is Paulus over geen enkele andere gemeente zo positief te spreken dan over die in Filippi. Deze mensen hebben ondanks verdrukking en beproevingen vastgehouden aan de boodschap van het Evangelie. En dat is voor mij persoonlijk een aansporing om hetzelfde te doen.


Als ik de Bijbel heb gelezen, kan ik hem dichtdoen en over gaan tot de orde van de dag. Ik kan er ook nog over door denken hoe ik het zal toepassen in de dag die voor me ligt. Ik zou bijvoorbeeld kunnen gaan denken over Gods werk in en door de mensen die ik ken en God danken voor het werk dat Hij in hun leven begon. Ik zou ze zelfs op de een of andere manier kunnen laten weten dat ik Gods werk in hun leven zie en dat het me blij maakt. 



1 opmerking:

  1. Mooi! Ook de plaatjes. Zelf heb ik een mooi "kring" boekje over dit Bijbelboek.

    BeantwoordenVerwijderen